كل ما تريد معرفته عن كلية علوم الملاحة وتكنولوجيا الفضاء

 

سننقل هنا محتوي تم نشره علي صفحة كلية علوم الملاحة وتكنولوجيا الفضاء Faculty of Navigation Sciences and Space Technology علي موقع فيس بوك نقلا عن إدارة الوافدين ـ جامعة بني سويف – International Student Administrations:BSU .

وجاء في المنشور ما يلي:

نشأة الكلية

 

كلية علوم الملاحة وتكنولوجيا الفضاء Faculty of Navigation Sciences and Space Technology تم إنشاؤها بموافقة جامعة بني سويف بجلسة رقم 138 في يوم 20-6-2016 م ، كأول كلية متخصصة من نوعها في الجامعات المصرية. وتمت الموافقة من مجلس الوزراء بقرار رقم 849 بتاريخ 18-4-2017 وتم وضع لائحة الكلية الدراسية علي مدار 10 فصول دراسية بنظام الساعات المعتمدة تبدأ بالسنة التمهيدية “الإعدادية” ، وتشمل الكلية اقسام عديدة “الملاحة الفضائية – علوم الفضاء – اتصالات الفضاء” وكان لكل قسم لائحة خاصة ونظرا لضيق الوقت حتي يتم بدء الدراسة بالكلية تم أخذ موافقة قطاع العلوم ودمج كل هذه الأقسام في برنامج واحد تحت مسمي “علوم الملاحة الفضائية” Space Navigation Science Program بلائحة واحدة تضم داخلها كل الأقسام التي تم ذكرها ومع البدء في مشروع التخرج بداية من الترم الخامس سيتخصص كل طالب في أحد الأقسام المذكورة طبقا لطبيعة عمله ف المشروع وفي النهاية سيمنح الطالب درجة البكالوريوس في هذا البرنامج بنفس المسمي.

.

معامل الكلية

 

*تأسست لائحة الكلية بالمواد الدراسية ووضع خطة للمعامل المذكورة مثل:
1- معمل تجميع الأقمار الصناعية الصغيرة Small Satellites Assembly Lab .
2- معمل تصميم هياكل ومواد مركبات الفضاء Spacecraft Design and Materials Design Lab .
3- معمل تصوير وتتبع مواقع الأقمار الصناعية Satellite Imaging and Tracking Laboratory .
4- معمل تحليل صور الأقمار الصناعية Satellite Imagery Analysis Lab (استشعار Sensor – أرصاد جوية Meteorology – ….)
5- معمل تحليل وتصميم وبرمجة المهمات الفضائية Space Missions Analysis, Design And Programming Laboratory .

.

بما أن الكلية مازالت في السنة الثانية لها فتم وضع خطة واضحة وسيتم انجازها مع الوقت الذي يتناسب عكسي مع السرعة ، وسيتم تأسيس معمل علي الأقل كل سنة وبالفعل في العام السابق تم شراء التليسكوب الفضائي Space Telescope الأول من نوعه في الجامعات المصرية من ألمانيا وتجهيز المعمل رقم 3 ليكون محطة أرضية Ground Station لتتبع الأقمار الصناعية والنفايات الفضائية والأجرام السماوية وكذلك رؤية هلال رمضان والعيد بمشاركة دار الافتاء المصرية.سيتم هذا العام تأسيس المعمل رقم 2 ان شاء الله وهكذا كل عام إلي أن تصبح الكلية أكبر قاعدة علمية متكاملة في مجال علوم الملاحة وتكنولوجيا الفضاء. بالاضافة للمعامل الأساسية الموجودة بالكلية والجامعة و التي تخدم السنة التمهيدية “برمجة – فيزياء – كيمياء………………..”.

 

*نظام الدراسة المتبع بالكليةٌ هو نظام الساعات المعتمدة فى إطار الفصل الدراسي.

 

*من احد مميزات الكلية: انها بتقبل طلاب الثانوية علمي علوم و رياضة فتبقي خيار أفضل للطلبة أصحاب المعدلات والمستويات العاليه المهتمة بمجال الفضاء ومحبي التفرد في النجاح و الغير راغبين في كليات طب وصيدلة وعلاج طبيعي او هندسة، واستقبلت الكلية اول دفعة عام 2018 عن طريق مكتب التنسيق بمجموع 95.7 % علمي علوم و 92.07 % علمي رياضة ودفعة 2019 بمجموع 97% علمي علوم و 93% علمي رياضه في انتظار دفعة 2020 وبالرغم من ذلك عام 2018 و 2019 ناس كتير مجموعها 98% و أعلي من علمي علوم ورياضة دخلت الكلية وأثبتت فيها نفسها عن جدارة لأنها كانت رغبة أولي لهم.

.

اقرأ أيضا:

 

مصر مركز تجميع واختبار الأقمار الصناعية AIT

.

*مجالات العمل

 

الكلية من أهم كليات الجيل الجديد حيث انها تعد رائدة هذا المجال المصنف كأهم الركائز العلمة القائمة علي نهضة الأمم مما يزيد من القوة العلمية لها مما يجعلها تحتاج لذوي القدرات العلمية اذ أن طلابها من أقوي طلاب الجمهورية لملائمة مجال العمل، فكل طالب ناجح وعنده القدرة لتطوير نفسه هيقدر يشتغل في أي مكان ودي حاجة مهمة عندنا ف الكلية والكلية بتشجع عليها وبتساعد ومعظم الطلبة بدأت من أول سنة علي تنمية مهاراتها في البحث والتعلم والتدريب، مع ان دي حاجة صعبة علي طلاب إعدادي في اول سنة جامعة لكن عندنا طلاب دلوقتي بياخدوا كورسات و تدريبا برمجة في أماكن كتير في مصر زي (وزارة الانتاج الحربي – جمعية رواد التكنولوجيا NTL – تدريب ملاحة في مطار 6 اكتوبر) وغيرها العديد والعديد من التدريبات والمشاركات مع كلا من (وزارة الانتاج الحربي – زارة الاتصالات – وازارة الطيران المدني – وكالة الفضاء المصرية – الأكاديمة العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحري – جامعة القاهرة )وغيرها العديد من الجهات العلمية العليا.

 

وكذلك تقوم الكلية بتقسيم الطلاب لفرق متعددة كل فريق يعمل في مشروع معين لتطوير العمل الجماعي , وقد حقق فريق من الطلاب المركز الأول في قطاع العلوم بالمشاركة بمشروع بحثي عن الحطام الفضائي وطرق التخلص منه تحت اشراف أساتذة الكلية في مؤتمر الابتكارات الرابع الذي تنظمه وزارة التعليم العالي بجامعة بني سويف وفرق أخري من الطلاب تجهز الآن مشاريع أخري للمشاركة بها في المسابقات والمؤتمرات العلمية .

 

وقد تبلورت هذه التدريبات والمشاركات اذ قام فريق من طلاب الكلية بإنتاج نموذج can sate والذي يعد الانجاز الاول من نوعه بالجامعة وبالعديد من الجامعات والذي تم أنجازه من طلبه المستوي الاعدادي بالكلية

 

وبكدا الطالب بعد التخرج هيبقي مؤهل للعمل في أماكن كتير ومن أهمها

 

(وكالة الفضاء المصرية التي صدر قرار بإنشائها- وكالة الفضاء الإفريقية التي صدر قرار بأن تكون في جمهورية مصر العربية) بالاضافة لأي هيئة او مركز بحثي متعلق بمجالات الفضاء والاتصالات او الأماكن التي يخدم عليها مجال الفضاء والأقمار الصناعية والملاحة الفضائية ومن هذه الأماكن:

 

1. هيئة الاستشعار عن بعد وعلوم الفضاء
2. برنامج الفضاء المصري
3. الجامعات ومراكز البحث العلمي
4. وزارة الانتاج الحربي
5. وزارة الدفاع
6. المطارات المدنية والعسكرية
7. الملاحة البحرية والجوية
8. هيئة الطيران المدني
9. المحطات الأرضية للأقمار الصناعية
10. جميع شركات المحمول
11. وزارات: الاتصالات – البترول – الكهرباء والطاقة ، بالاضافة إلي وكالة الفضاء المصرية والإفريقية.

 

وقد كان للكلية السبق في إقامة ورش عمل دولية حضرها علماء من مصر وخارجها عن دور تكنولوجيا الفضاء في تطوير الصناعة, وايضا تم انشاء مركز المسح الراداري بجامعة بني سويف تحت اشراف الكلية وكان أول انجازاته هو الكشف عن منابع المياه الجوفيه في شرق النيل بالمحافظة عن طريق صور الأقمار الصناعية ومسح الأرض برادارات اختراق التربة في أوائل عام 2019 ، وسيتم أيضا تدريب الطلاب مستقبلا في هذا المركز.

 

*اعضاء هيئة التدريس بالكلية من تخصصات (هندسة الطيران والفضاء- علوم الفضاء – هندسة الاتصالات – علوم الفيزياء والفلك والرياضيات) بمشاركة بعض الأساتذة المنتدبون من خارج مصر ويتم انتدابهم علي فترات معينة خلال العام الدراسي.

 

* برنامج العلوم التطبيقية للفضاء والملاحة

 

بالاضافة لبرنامح الملاحة الفضائية، تم هذا العام افتتاح برنامج العلوم التطبيقية للفضاء والملاحة وهو برنامج متميز بمصروفات والالتحاق به عن طريق مكتب التنسيق أيضا، ويعد أول برنامج تطبيقي متخصص في علوم الفضاء والملاحة بالجامعات المصرية والعربية والأفريقية، ومدة الدراسة به 5 سنوات بنظام الساعات المعتمدة، يغلب عليه الجانب العملي والتدريبي من خلال التدريب العملي والأكاديمي في العديد من الجهات المتخصصة من خلال بروتوكولات تعاون، واستقدام أساتذة متخصصين من اهم المؤسسات العلمية بالخارج والداخل لتدريس بعض المقررات المتخصصة طبقا للائحة.

 

أخيرا: العدد الصغير الذي تقبله الكلية شئ طبيعي جدا نظرا لأن المجال محدود ولكن مستقبلا ومع دخول مصر بصورة أكبر في مجال تكنولوجيا الفضاء سيزداد هذا العدد وستتوسع الكلية أكثر ومن المحتمل أن نجد كليات أخري في مصر في نفس التخصص.

 

————————Translate To English———————–

Faculty of Navigation Science and Space Technology

The origins of the Faculty

The Faculty of Navigation Sciences and Space Technology established with the approval of Beni Suef University in its session No. 138 on 06-20-2016 as the first specialized college of its kind in Egyptian universities. Council of ministers approved Resolution No. 849 dated 04/18/2017 and the college’s academic regulations were drawn up over 10 semesters in the credit hour system, beginning with the preparatory year “preparatory”,the faculty includes many departments “Astronautics – Space Sciences – Space Communications” and each department had its own regulations , due to the lack of time for the study to start in the college, the approval of the science sector was taken and all these departments were merged into one program under the name of “space navigation science program” with a single list that includes all the departments mentioned and with the start of the graduation project starting from the fifth term Each student will specialize in one of the aforementioned departments according to the nature of his work in the project, and in the end the student will be awarded a bachelor’s degree in this program with the same name.

Laboratories on the faculty list

1- Small Satellites Assembly Lab
2-Spacecraft Design and Materials Design Lab
3-Satellite imaging and tracking laboratory
Satellite imagery analysis lab (sensor – meteorology)4-
5-Space missions analysis, design and programming laboratory.

Since the college is still in its second year, a clear plan has been drawn up and will be completed with a time that is inversely proportional to speed, and a laboratory will be established at least every year. Indeed, in the previous year, the first space telescope of its kind in Egyptian universities was purchased from Germany and laboratory No. 3 was equipped to be A ground station for tracking satellites, space waste and celestial bodies, as well as seeing the Ramadan and Eid crescent with the participation of the Egyptian Dar Al Ifta. This year, Laboratory No. 2 will be established and so on every year until the college becomes the largest integrated scientific base in the field of navigation sciences and space technology. In addition to the main laboratories in the college and university that serve the preparatory year “programming – physics – chemistry.”

The study system

The study system followed in the college is the credit hour system within the semester framework.

Faculty acceptance rate

One of the advantages of the college: It accepts high school students in science and mathematics, so it remains a better option for students with high levels and levels interested in the field of space, lovers of exclusivity in success, and those who do not want in colleges of medicine, pharmacy, physical therapy or engineering, and the college received the first batch in 2018 through the Coordination Office With a total of 95.7% scientific science and 92.07% science mathematics and the class of 2019 with a total of 97% scientific science and 93% scientific mathematics waiting for the class of 2020 and despite that in 2018 and 2019 many people totaling 98% and higher than the science of science and sports entered the college and proved itself in it Meritorious because it was an initial wish for them.

Work fields

The college is one of the most important colleges of the new generation as it is considered the pioneer of this field classified as the most important pillars of knowledge based on the renaissance of nations, which increases its scientific strength, which makes it need for those with scientific capabilities as its students are among the strongest students of the republic to suit the field of work, so every successful student has the ability to develop himself He will be able to work anywhere, and the college encourages and helps him. Most of the students started from the first year to develop their skills in research, learning and training , although this is a difficult need for students in their first year of university, we have students nowadays study Programming courses and training in many places in Egypt, such as (Ministry of Military Production – Technology Pioneers Association NTL – Navigation Training at October 6 Airport) and many other training and partnerships with (the Ministry of Military Production – the Ministry of Communications – the Ministry of Civil Aviation – the Space Agency The Egyptian – Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport – Cairo University) and many other higher scientific bodies.

The faculty also divides students into multiple teams, each team works on a specific project to develop teamwork, and a team of students has achieved first place in the science sector by participating in a research project on space debris and ways to dispose of it under the supervision of faculty professors in the fourth innovation conference organized by the Ministry of Higher Education at the University Beni-Suef and other groups of students are now preparing other projects to participate in scientific competitions and conferences.

These training and participation took shape as a team of faculty students produced a can sate model, which is the first achievement of its kind in the university and in many universities, which was accomplished by the students of the first year of the college.

After graduation, the student becomes qualified to work in many places, the most important of which is:

(The Egyptian Space Agency, which a decision was issued to establish – the African Space Agency, which was issued a decision to be in the Arab Republic of Egypt), in addition to anybody or research center related to the fields of space and communications, or the places on which the field of space, satellites and astronautics are served, and from these places:

1- The Remote Sensing and Space Sciences Authority
2-The Egyptian space program
3-Universities and scientific research centers
4-The Ministry of Military Production
5-Ministry of Defense
6-Civil and military airports
7-Maritime and air navigation
8-Civil Aviation Authority
9-Satellite earth stations
10-All mobile companies
11. Ministries: Communications – Petroleum – Electricity and Energ

The faculty was the first to set up international workshops attended by scientists from Egypt and abroad on the role of space technology in developing industry, and also a radar survey center was established at BeniSuef University under the supervision of the college and its first achievement was the detection of groundwater sources in the eastern Nile in the governorate through photos Satellites and Earth-surveying radars penetrate the soil in early 2019, and future students will also be trained in this center.

Faculty members in the faculty from the disciplines (aerospace engineering – space science – telecommunications engineering – physics, astronomy and mathematics) with the participation of some professors delegated from outside Egypt, and they are assigned to certain periods during the academic year.

Applied Space and Navigation Sciences Program

In addition to the Astronautics Program, the Applied Space and Navigation Sciences Program was opened this year, which is a distinguished program with fees and joining it through the Coordination Office as well. It has the practical and training side through practical and academic training in many specialized bodies through cooperation protocols, and the recruitment of specialized professors from the most important scientific institutions abroad and at home to teach some specialized courses according to the regulation.

Finally: The small number that the college accepts is a very natural thing, given that the field is limited, but in the future, with Egypt entering more in the field of space technology, this number will increase and the college will expand further, and it is possible that we will find other colleges in Egypt with the same specialization.

.

Share this...شارك المقالة
Email this to someone
email
Share on Reddit
Reddit
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Share on LinkedIn
Linkedin

**************************************

ملاحظة

  • إذا كان لديك مقالة تريد نشرها أو لديك تعديل أو اقتراح جيد ، فمن فضلك سجل اقتراحك في تعليق علي الموضوع .
  • أو راسلنا علي البريد التالي لنشر مقال خاص بك : info@inst-sm.coim

مكتبة محاكاة الأجهزة


أترك تعليق